Nio månader är i längsta laget, för en cliffhanger, även när det gäller oss. Det är länge även om man väntar på nåt gott. Har vi några lyssnare kvar? Ingen aning. Men här är vi alltså igen, på vinst och förlust, och tar upp poddtråden som om inget hänt. Vi fortsätter att gräva vidare i hur man kan använda speldesigntänk i en ickespelskontext för att motivera och engagera människor.

I det trettiofjärde avsnittet diskuterar vi begreppet ”Cliffhanger” och hur man eventuellt kan använda den spelmekaniken i designandet av engagerande tjänster. Vad är det egentlige. som gör det till en så effektiv trigger för att förvandla böcker till bladvändare och Netflix-serier till beroendeframkallande upplevelser där man bara vill ha ”en till”? Allt ifrån Bröderna Dahl och DaVincikoden till The Walking Dead. Vi vill ju veta hur det går sen! Och speciellt som i spel då vi själva gör valen som leder fram hit till förlösningen. Spänningen är olidlig. Döden eller skatten?

Nyckelorden är spänning, överraskning och narrativ. Men en viktig krydda är också tid och investerat engagemang. En cliffhanger fungerar bäst en bit in i spelarresan och engagerar som allra bäst nånstans i väntan mellan säsong 6 och 7…

Mats sitter med kidsen i stugan och poddar och Jan har gått igenom väggen så att ”spån och flisor yrt”. Nu är de tillbaka starkare och snyggare än nånsin …och du kan aldrig tro vad som hände sen!

Lyssna

 

Länkar