Inspelat på en fredag om det nu är någon som tycker att avsnittet är lite försenat. Och om vi hade spelat Black Jack så  hade 21 inneburit insta-win vilket bådar gott för detta avsnitt. Jan och Mats har lite svårt att bestämma sig för ämne så de pratar på om allt möjligt i mer än halva avsnittet. Vilket lämnar mindre än halva programtiden till själva ämnet. Tur då att avsnittet är så himla långt. Hur var det här med att balansera användarupplevelser?

Men som vi brukar säga: Det är resan som är målet! Jan har gjort en trendspaning om Gamification och har ovanligt välvallade stämband. Mats har varit i Finland och visat en Oculus-Rift-rigg och demonstrerat sina kunskaper i Oboypakets-finska för ett stort företag.

Det händer mycket just nu i Gamification-världen och vi bjuder på en del fina span. Ett tärningskast väljer ett av fyra aktuella ämnen och turen landar på Internet of Things. Vilka möjligheterna finns i gränslandet mellan kött och data? Och också aktuellt: Vilka utmaningar och risker ser vi med att allt från tandborstar till renar kan monitoreras och kontrolleras? Och hur blir det när robotarna tar över? Vem får leva längst av Jan och Mats? Och framförallt hur kan det hjälpa till i spelifiering? (Alltså inte att Jan och Mats elimineras utan det andra).

De ämnen som inte hade samma tur med slumpen får vi återkomma till i framtida avsnitt. De är i tur och ordning: inbäddad kunskap, medarbetarengagemang och altruism. Och i ärlighetens namn är det väl bara inbäddad kunskap som vi inte grävt ner oss på allvar i tidigare.

Lhyfsna hhäärh

 

Dessutom:

Demokratiprojekt med spel i Örnsköldsvik, Gamificationdagen i Stockholm 1/10, IT-pubar med Jan och Mats, Gamification på Turismkonferens i Lycksele och så förstås den ständigt aktuella frågan om hur vi kan förändra världen mha Gamification. Går det?

Tävlingen som startade i avsnitt 19 är inte avgjord utan tuffar på. (Snälla viska era bästa fusktips, vi skvallra inte vi lovar!)

Förutom detta avhandlas:

Ninetech, Myskistar, Inspiration Company, artificiell intelligens, glömska,solglasögon, heder, sömn, employee engagement, lärande, KAU, uppsatser, humlab, roliga telefonsamtal, ledningssystem, presentationer, effekter, beteenden, UX, Talentum Event, Olivia Casbolt, banker, försäkringsbolag, skolan, world of warcraft, inbäddad kunskap, big data, BI, öppna data, Bunchball, trackR, Tile, UFos, Torg, Lekparker, wearables, smarta hem, lojalitetsprogram, kundklubbskort, smarta tatueringar, russin, altruism, #tillsammans2015, teleportering, telepati, molekyler, exploderande renar, up for grabs (uppe för grabbarna alltså), Jesse Schell, Spelartyper, energy chicken game, nest, övervakningssamhälle, hackers, script kids.

Här är Jans trendspaning som engagerar stort på LinkedIn just nu:

https://www.linkedin.com/pulse/future-gamification-jan-bidner

Övriga span

https://www.linkedin.com/pulse/internet-things-gamification-manjunath-appu

* http://time.com/3973500/elon-musk-stephen-hawking-ai-weapons/

http://www.ted.com/talks/jesse_schell_when_games_invade_real_life

* http://www.wired.co.uk/news/archive/2015-03/02/oral-b-smart-mirror

* http://utopiaworld.se/

* https://tillsammans2015.wordpress.com/