”Är du en fuskis?” undrar Mats. Jan försöker slingra sig. Hur är det egentligen med fusk i spel? Är det skamligt och otänkbart eller något som alla gör? Fuskar du kanske för att barnen ska få vinna eller låter du dem lära sig livets hårda läxa?

Kan fusk vara en strategi eller t.o.m. en drivkraft? När man spelar analoga spel kan man ändra reglerna för att göra dem mer intressanta. Modda dem själv eller köpa till expansioner.

Andrzej Marczewski pratar om att designa för fuskare när man designar gamification. En alltför stel speldesign utan egentliga val upplevs lätt som idiotförklarande och ofri. Den typen av design kan väcka upprorslusta.

I en del spel skapar designers fuskkoder som kan ge fördelar och skapa en känsla hos initierade av att veta mer än andra. Men att skapa sig fördelar mot andra genom fusk kanske inte är så populärt alla gånger.

Vi funderar på hur man designar för fuskare i Gamification och vi går igenom Badgevilles lista över olika fusktyper och ger exempel.

Lyssna

Vinn!

HEY! Vi gör också en ny tävling med ny chans att vinna en sexig Gamificationfredag-tisha. Skriv om ditt pinsammaste eller på annat sätt mest minnesvärda fusk och tagga med #fusk #gamificationfredag. Skriva kan du göra på magen med en tuschpenna och sen dela på sociala media. Lycka till. Vi röstar fram en vinnare.

 

Internetdatalänkar för dig som har internet

Marczewskis Gamification Framework

Gamification Wiki ; Cheating

Studie av gamers i Shanghai och hur de fuskar (Wired UK)

Beat the cheat: Michael Wu on Gaming Gamification

7 ways to avoid cheating in gamification

Därför fuskar vi (Artikel i DN, 2015-08-25)