Vad är egentligen poängen med poängen? Och hur motiverande är det att ligga längst ned på en topplista? För att känna känslan av utveckling så krävs det mål och en struktur som leder mot mål. Och det måste finnas tydlig feedback för att motivera en på vägen mot målet. Om det och mycket annat pratar Jan och Mats om i avsnitt 09 – prestation.

Prestation är en lite utskälld drivkraft av gamificationfredag – eller snarare – Point, Badges och Leaderboard – som alla syftar till att attrahera dig som är prestationsdriven. Den blir ofta utskällda av Jan och Mats. Mest för att många misslyckade spelifieringar har dessa 3 feedbacksystem/mekaniker som fokus utan att fylla det med meningsfullt innehåll. Att uppnå tydliga mål och levla upp eller få priser och poäng som känns balanserade och stimulerar är en väldigt tydlig signal som kan fungera väldigt stimulerande.

OCH en lyckad balansering av utmaning och skills är också det som skapar förutsättningarna för det som kallas för flow. När man bemästrar och lyckas med lagom svåra utmaningar och det går bättre och bättre och bar flyter på och skapar en upphetsning och en känsla av berusning. På podden tydliggörs detta med högklassig pedagogik i exemplet om broccolibroderi?

Vi vill också att ni tävlar med oss samt att ni funderar på vad vi ska göra nu när serien om drivkrafter är klar.

Lyssna här

Referenser

Lastronaut
TED: Gaming can make a better world (Jane McGonigal)
How games keep you motivated (Michael Wu)