Jan spelar svåråtkomlig för att Mats ska gilla honom. Känslan av underskott är en fantastisk drivkraft eftersom den i grund och botten driver så irrationella beteenden. Inte förrän man har hela bilden av vilken tillgång som finns av en viss vara eller tjänst kan man egentligen avgöra om man bör investera eller inte. Så varför blir man då så jäkla sugen att köpa iWatch först av alla eller få en invite till supercoola Google Buzz? Är det bara för att skryta? Eller är det för vetskapen om att man hör till en väldigt exklusiv skara som har den nya prylen/tjänsten?

I dagens podd pratar Jan och Mats om ”Scarcity economics” och ”Scarcity marketing” samt vilka mekaniker som används dagligen på oss för att få oss att vilja ha nånting. För om du tänker efter; Visst känner du nog mer sug efter nånting som är väldigt svårt att få än nånting som du vet att du har ett överflöd av? (Tips: känn inte efter för mycket för ofta. För det kan bli dyrt. //Reds. anm)

Påskäggen innehöll orden: SLUMPA och PLUMSA vilket båder Henrik och Gunnar listade ut och belönas med varsin t-shirt ur vår snart avslutade Limited Edition Batch. Motivera varför du ska ha t-shirt om 2 veckor – då är de sista exklusiva First Ltd Edition som går (Tips: Hype!)

Lyssna här

 

Mekaniker

Hype, Appointment dynamics, Exklusivitet, tidsbrist, invites

 

Länkar

TedX – What we learn from online education

Google Buzz (Is it more than a hype…)

iWatch – den eviga hypen kring Apple och riskerna med det

För oss som har ont om tid: TABATA

Playify och @louisestigell som skickade en fin kortlek som vi ska försöka hinna recensera till nästa avsnitt

http://Hotels.com : Vi pratade om deras appointment dynamics som triggade Mats att boka resa till Berlin: Boka nu bara 3 resor kvar!

– http://www.thegamecrafter.com : Här kan man beställa sina egna kustomiserade spel men de behärskar inte att utnyttja appointment dynamics lika bra som Hotels.com

Dev.Cast avsnitt 97 : Dag Koenig och Johan Normén pratar Teamdynamik och Gamification i utvecklingsprocessen